Historia

Ferrari grundades 1939 av Enzo Ferrari i Modena, Italien, då som Auto Avio Costruzioni. Verksamheten flyttades senare till Maranello, norra Italien, och det har idag kommit att bli en av världens starkaste varumärken inom sportbilar. Företaget byggde sin första bil 1940, men de anses vanligtvis ha blivit erkända som biltillverkare först 1947, när den första bilen med Ferrarimärket färdigställdes. 2012 blev klassikern från 1962, Ferrari 250 GTO, världens dyraste bil någonsin, när den såldes för 38 miljoner dollar.

När Enzo Ferrari grundade Scuderia Ferrari 1929 var han ursprungligen inte intresserad av att tillverka bilar för vanliga vägar. Ferrari Scuderia, vilket betyder Stall Ferrari på italienska och idag är namnet på tillverkarens formel 1-stall, kom att bli Alfa Romeos racingteam som byggde bilar under deras namn. 1933 tog de över Alfa Romeos racingavdelning och 1935 byggde de sin första bil – Alfa Romeo Bimotore. 1938 började Alfa Romeo sköta sin racingverksamhet internet igen, varpå Enzo Ferrari blev manager för den nya avdelningen, och Scuderia Ferrari upplöstes.

6 september 1939 lämnade däremot Enzo Ferrari Alfa Romeo under villkoret att namnet Ferrari inte användes i racingsammanhang under minst fyra år. Några dagar senare grundades Auto Avio Costruzioni, då i Scuderia Ferraris gamla byggnader i Modena. Produktionen ska främst ha varit intriktad på maskin- och flygplansdelar, men 1940 byggdes två exemplar av en racingbil – Auto Avio Costruzioni 815. Detta var tekniskt sett den första Ferrarin, vilken fick sin debut samma år på Mille Miglia, en tävling på landsvägar i norra Italien som fick sitt slut 1957. I och med andra världskriget var det däremot mindre konkurrens. 1943 flyttade tillverkningen till Maranello, där den har förblivit än idag. Under andra världskriget var tillverkningen främst fokuserad på slipmaskiner, och mellan 1944 och 1945 bombades fabriken av de allierade. Fabriken byggdes dock snabbt upp igen, och i slutet av 1945 gav Ferrari uppdraget till Gioacchino Colombo att utveckla en V12-motor, varpå Ferrari ett år senare släppte ritningarna och specifikationerna på sin nya bil.

1947 blev året som den första bilen med Ferrarimärket släpptes – Ferrari 125 Sport. Bilen drevs av en 1,5 liters tolvcylindrig motor, och den fick sin första åktur 12 mars när Enzo Ferrari tog ut den på en testkörning, varpå den första tävlingen för modellen ägde rum 11 maj, när två exemplar kördes på racingbanan Piacenza. 1950 ställde tillverkaren upp med bilar i Monaco Grand Prix, och 1951 fick de sin första vinst i Grand Prix med José Froilán González bakom ratten. 1957 ändrades namnet till Auto Costruzioni Ferrari.

1961 började interna konflikter ställa till det för tillverkaren, vilket nådde sin kulmen november samma år. Försäljningschefen Girolamo Gardini hade synpunkter på inblandningen av Enzos fru, Laura, i företaget. Konflikter dem emellan ledde till ultimatumet från Gardini att om problemen fortsatte skulle han lämna företaget. Som ett resultat avsattes Gardini såväl som ett flertal andra högt uppsatta och väsentliga personer i företaget, vilka tog med sig den viktiga kunden Scuderia Serenissima och tillsammans bildade en konkurrent till Ferrari, ATS. Under den här tiden var tillverkningen av modellen 250 GTO i ett kritisk skede, och tomrummet fylldes då av ingenjören Mauro Forghieri, och Sergio Scaglietti. Forghieri förfinade 250 GTOs handling, samt så designade Scaglietti en ny kaross, varpå den kom att bli mycket framgångsrik i tävlingar och en av världens mest kända sportbilar i historien.

1988 dog Enzo Ferrari, 90 år gammal, med Ferrari F40 som den sista modellen han fick godkänna. Fiat ökade då sin insats i företaget till 90 % genom att köpa upp Enzos andelar. Deras del i företaget skiftade mellan 2002 och 2010 efter att ett antal nya aktieägare köpt in sig i företaget, men 2010 var deras insats tillbaka till 90 %. 2014 blev det klart att Fiat Chrysler Automobiles tänkte separera sig från Ferrari, en transaktion som blev klar i januari 2016. Utöver sportbilsverksamheten är Ferraris formel 1-stall, Scuderia Ferrari, idag både det äldsta och mest framgångsrika i världen.

Bild ovan lånad från Ferrari.com