Ferrari California T

California T introducerades 2014 som efterträdaren till den populära Ferrari California, och är idag tillverkarens instegsmodell. Men att kalla det en instegsmodell gör inte bilen rättvisa. California T är en högt presterande cabriolet med en sportbils egenskaper såväl som kvalité och stil. Med bland annat ett omarbetat chassi, en turbomatad V8 och ett uppdaterat utseende har Ferrari skapat en mångsidig och snabb cabriolet.

The tillagda T:et i namnet står för turbo, och innan California T var den senaste modellen som fick en turbomatad motor Ferraris klassiska F40 från slutet på 80-talet. Men nu är turbon tillbaka, och även så i Ferraris nya 488. Under huven på California T finner du en 3,9 liters V8 med dubbla turboaggregat som ger 553 hästkrafter och 755 Nm i vridmoment, allt till bakhjulen. Allt som allt går hoppet från 0-100 km/h på endast 3,6 sekunder, och toppfarten hamnar på 315 km/h.

Jämfört med den föregående Ferrari California har den nya modellen fått en mer slimmad profil, vilket medför en mer elegant look. Nya exteriöra paneler har även bidragit till ett mer sportigt utseende, mycket tack vare den omarbetade grillen och luftintag på sidorna om bilen. Fjädringen har även blivit fastare för att gynna körningen, och inuti finner du en omarbetad interiör med bland annat nytt infotainmentsystem.

California T har en infällbar hardtop som viker in sig själv i bagageluckan på 14 sekunder. Som med Ferraris 488 Spider får du här alltså möjligheten att välja mellan coupé och cabriolet, och den är minst lika stilig med taket nere. De två takpanelerna fälls ner ovanpå varandra, vilket ger dig en del bagageutrymme även med taket nere. 240 liter är tillgängligt med taket nedfällt, och ca 340 liter om det är uppe. I och med att taket är gjort av aluminium väger inte California T väldigt mycket – ca 1 700 kilo enligt Ferrari, förutsatt att du har tillvalet “lightweight equipment”.

Top Gear har testat California T och kommit fram till att det är enkelt att komma åt motorns kraft så fort man vill. Samtidigt fungerar bilen bra för lugnare åkturer när du bara känner för att glida fram. Dubbelkopplingslådan kan du antingen låta jobba automatiskt eller ta kontroll över själv. De kom även fram till att chassit ger dig grepp och kontroll när du pressar bilen hårdare, samtidigt som den erbjuder mer civiliserade vägegenskaper när du tar det lugnare.

Ferrari California T inget annat än en riktig sportbil. Samtidigt har den alla fördelar som en cabriolet medför, och du kan här ena stunden njuta av en skön åktur, den andra utnyttja all motorns lättillgängliga kraft för maximal körglädje. Med taket uppe är det inte mycket som avslöjar att det inte är en vanlig coupé, och i båda lägen är utseendet en stilig kombination av sportbil och elegans. Det må vara Ferraris instegsmodell, men California T ligger fortfarande i toppen av sin klass.