Ferrari 488 Spider

Ferrari 488 GTB introducerades 2015 som uppföljaren till tillverkarens populära 458. Senare samma år introducerade man cabrioletversionen, 488 Spider, som endast väger 50 kg mer än coupévarianten och presterar på samma höga nivå. Vilket bland annat innebär en 0-100 km/h tid snabbare än F12berlinetta. Ferrari 488 är en av tillverkarens senaste tillskott till marknaden, och det är en sann sportbil i sin prestanda såväl som design.

Som med alla Ferraris modeller är det motorn som ligger i fokus i konstruktionen av bilen. Ferrari 488 har tillverkarens högst presterande motor som ger helt klart imponerande siffror. Ihop med den sjuväxlade dubbelkopplingslådan ger den turbomatade V8-motorn på 3,9 liter hela 660 hästkrafter och 760 Nm i vridmoment vid 3000 varv i minuten. Den må ha nedfällbart tak och väga lite mer än coupéversionen, men det gör inte 488 Spider mycket. 0-100 km/h är tiden densamma, vilket innebär 3,0 sekunder, 0,1 sekund snabbare än F12berlinetta. 0-200 km/h går snäppet långsammare, 8,7 sekunder istället för 8,3, och toppfarten är 325 km/h istället för 488 GTBs 330 km/h, men vi tvekar på att man skulle känna att 488 Spider är för långsam. Det är inte ovanligt att bilar med nedfällbar hardtop tar på sig en del vikt i och med en tung konstruktion, men med 488 Spider märker du knappast någon skillnad med endast 50 kg extra. Den är även 10 kg lättare än den föregående modellen 458 Spider.

Taket fälls ner smidigt med ett knapptryck och på endast 14 sekunder förvandlar du bilen från coupé till cabriolet. Lastutrymme finner du under huven, där du har tillgång till 230 liter. Ytterligare 58 liter finns tillgängliga bakom sätena. Medan den inte erbjuder väldigt mycket utrymme för baggage är det fortfarande helt klart acceptabelt för en sportbil med mittmonterad motor.

I ett vägtest av 488 Spider i australiensiska Drive berättar man att det inte råder någon tvekan om att den presterar lika bra som coupéversionen. Motorn reagerar direkt när du rör gaspedalen och den gör sig lika bra vid 8000 varv/minut som vid lägre varvtal. Man lyfter även den nya motorn. De två turboaggregaten jobbar här ihop med en mindre bensinmotor, en trend som blir mer och mer vanlig bland dagens bilar, och den låter lite annorlunda än Ferraris tidigare 4,5 litersmotor. Men motorentusiaster behöver inte oroa sig, lätet är det inget fel på, något Chris Harris stärker i sitt test av 488 Spider, som till och med föredrar det nya ljudet.

Vad som just är attraktivt med 488 Spider är att den, som Ferraris California T, kan användas både som en “vanlig” coupé och som cabriolet. För med taket uppe är det inte mycket som skiljer 488 Spider från 488 GTB. Utöver de 50 extra kilona är det främst bakifrån som du märker någon större skillnad mellan de två modellerna. Här har coupémodellens sluttande bakruta ersatts av en plan yta som ger utrymme för det nedfällda taket. Utöver detta är de två modellerna i stort sett identiska, det vill säga, utöver att 488 Spider blir en cabriolet när du känner för det.

Ferraris senaste 488 Spider uppfyller alla krav för en riktig sportbil såväl som för en pålitlig och rolig cabriolet. Alla goda egenskaper från 488 GTB är kvar, och lite till, utan kompromisser.